Her er du nå:  Hovedside Hjelp - Vi disponerer en kutter...!!

Hjelp - Vi disponerer en kutter...!!

”Dere har en time på å bestemme dere – skuta ligger i Svolvær, er 58 fot, og i perfekt stand. Vil dere hjelpe oss med å ta vare på den, så må den hentes nå!”
    Nå ønsker vi å komme i kontakt med andre som drifter lignende fartøyer for å finne ut hva det er vi er i ferd med å gi oss ut på.
 

Av
Admin   16. februar 2005, kl.20:23

Vi ønsker å vite hvor mange dugnadstimer og hvor mange penger som går med på å holde et slikt fartøy i lagets tjeneste. Vi ønsker også å vite hvordan andre lag har gjort dette organisasatorisk. Hvis vi kan få låne budsjetter, vedtekter mm. som mal, vil vi være takknemlig. Hvor mye koster det f.eks. å skaffe en slik båt passasjersertifikat? Hva kreves av formell kompetanse hos skipsfører?

Send oss noen ord i en mail til adm@hildringstimen.no, og legg gjerne ved dokumenter som kan hjelpe oss. På forhånd takk! - Anders Øgsnes/Narvik Kystlag

Så kan dere lese resten av historien, som forøvrig også er på trykk i dagsavisen Fremover en av de første dagene.


Hjelp – Vi disponerer en kutter!

”Dere har en time på å bestemme dere – skuta ligger i Svolvær, er 58 fot, og i perfekt stand. Vil dere hjelpe oss med å ta vare på den, så må den hentes nå!”


Ønsker medmannskap: Det er allerede en god gjeng som har mønstret på, men de ønsker flere til å være med på å stifte båtlag som skal drive ”Ariadne”. De eneste forutsetningene de krever, er at man melder seg inn i Narvik Kystlag


Dette var telefonen Narvik Kystlag fikk fra Nordnorsk fartøyvernsenter mandag formiddag. – Og perfekt stand var bare fornavnet. Etter at fartøyvernets folk hadde vært på befaring, kunne de konstantere at skroget var lytefritt. Det skulle ellers bare mangle. Skuta hadde fått overhaling for mer enn 200.000 for to år siden. Utstyr manglet det heller ikke om bord – GPS, radar, autopilot, VHF, redningsflåter, drakter, og automatisk brannslokningsanlegg.


Narvik Kystlags Stig Zachariassen hoppet øyeblikkelig på flyet, og da kystlagets årsmøte startet tirsdags kveld, lå ”Ariadne” som skuta heter, pent fortøyd ved kystlagets brygge i Kleiva.

 

Fartøyvernsenteret skal nå utrede den antikvariske verdien av skuta, men det er viktig at båten er i bruk for at ikke forfallet skal gjøre seg gjeldende. Derfor har Narvik Kystlag fått den unike sjansen til å prøve seg som kutterredere. Hva som skjer når utredningen fra fartøyvernsenteret er ferdig, er et åpent spørsmål som Narvik kystlag og fartøyvernsenteret forhåpentligvis finner hyggelig svar på nå ”prøvetida” er over.

 

Fiskeripolitikk

Det er fiskeriminister Ludvigsens politikk som gjør slikt mulig. ”Ariadnes” tidlige eier solgte sin fiskekvote til et annet selskap, og da kvote følger båt, må båten følge med. Store trålerrederier har ikke bruk for de små ulønnsomme fartøyene, og resultatet blir kondemnering. Etter loven skal ikke kondemnable båter brukes mer, men Forbundet Kysten har forhandlet fram muligheter for at disse skal kunne overtas av ideelle lag og foreninger. Dette for å bevare restene av vår tradisjonelle kystkultur.

Etterlyser mannskap

Å eie ei skute av denne størrelsen medfører ansvar, og Narvik Kystlag er klar over at ”Ariadne” kan gi laget en skikkelig brottsjø. ”Vi prøver å samle så mange interesserte at vi kan skipe et båtlag som ”underavdeling” av Narvik Kystlag. – Vi er ikke sikker på at vi greier dette, så vi har avtalt rettrettmulighet med fartøyvernsenteret. Der er mange kystlag som driver lignende båter, så vi ser ingen grunn til at ikke vi også skal klare det”, sier skipper Zachariassen.

Skipperkurs

Skuter på Ariadnes størrelse lar seg ikke føre med vanlig båtførerbevis, så vi lurer på om gleden av å føre skuta bare faller på noen få. Slik blir det ikke. Narvik Kystlag er nemlig det kystlaget som har gjennomført flest kurstimer i landet, og hoveddelen av disse timene er avvikling av fritidsbåtskipperkurs. Kystlaget er faktisk den eneste frivillige organisasjonen i landet som kan tilby dette kurset, og det har mange av medlemmene benyttet seg av.

 

Den 3. mars starter de det siste skipperkurset på en stund, da nye forskrifter og nytt pensum kommer. ”Det blir usikkert når kan kjøre neste kurs, og til hvilken pris. - Men nå kan vi i alle fall tilby eget skoleskip”, humrer en fornøyd Zachariassen.

 

Zachariassen ber nå om at alle som vil være med på skipe båtlag for ”Ariadne”, kontakter Narvik Kystlag. De kan enten ringe ham, eller sende en e-post til Kystlaget på adm@hildringstimen.no.

 



Rask overtakelse: Kystlaget fikk en times bestemmelsestid på overtakelsen. Nå ligger ”Ariadne” pent fortøyd i Narvik havn.


Utskriftsvennlig
versjon


Kommentarer til saken
Kommenter saken

Dette er ett tema som må gjøres noe med av Gunnar Nilsen, gunnar.nilsen@hlink.no - 13.05.2006
   Dette er og gå forlangt etter min mening er selv ute etter en trebåt men på grunn av kondemneringsloven så er det jo blett umulig og få tak i en god gammel trebåt. Hva når de er opphøgd alle hva har vi da og vise fram til den kommende slekt.Vi må gå sammen og få gjort noe med dette lovverket for slik som det er i dag så forsvinner jo alt av det gammle og gode