Her er du nå:  Hovedside Mulig å berge "Viking"?

Mulig å berge "Viking"?

Det er Kim Peart som melder at "Viking" som ble silt over til statene under verrdensutstillinga i 1892? faktisk står på liste over hvilket historisk monument som ska kunne få midler til restaurering. Midlene tildeles etter avstemning som DU kan være med på å påvirke! Les historien her: http://www.dailyherald.com/story/?id=32843&src=5 - og avgi din stemme her: http://www.partnersinpreservation.com/ - Klikk deg inn for å lese hva Kim Peart sier mer om saken
 

Av
Admin   10. september 2007, kl.10:23

To Save the Viking and deliver the ship into an amazing home, my suggestion to invite a million people to contribute $10 may be the swiftest and surest approach to ensure the vessel's future. This would also allow research for an illustrated book and documentary on the Viking to be considered. I haven't heard if folk driving the mission on the ground are considering this. To be successful, everyone concerned would need to be working together. There is strength in unity with a shared vision. My greatest fear is that, despite good intentions, interest on the ground will again slowly diminish and the ship will be left in a worse situation.

Unfortunately, museums and curators have run from the task, because of the expense involved. This is why I suggest inviting a million people to contribute $10, as that may be the level of funds needed to ensure that we safely deliver this ship with its International heritage values to future generations.

I am on Rosny Hill now, across the River Derwent from Hobart in Tasmania, in an old general store with my studio, workshop and gallery, Vandemonian Art. The shop includes the Tasmanian Space Centre, like an environment centre for space and Earth, viewing the Solar System as a whole. I have a display of the 1969 Moon landing up at present, with images from the local newspaper over those days.

There is also a Viking World, to include a display on the Chicago Viking ship and the adventures of the Viking of Van Diemen's Land (the name of Tasmania until 1856 and thus, Vandemonian, meaning a denizen of or from Van Diemen's Land) Jorgen Jorgenson, 1780-1841, a Danish adventurer who helped found the British colony on Van Diemen's Land in 1803, ruled Iceland for two months in 1809 and was sent back to this island as a convict in 1825, where he can be found among the carvings on the Ross Bridge, wearing a crown.

History past and future history in a creative little world.

Yours sincerely,

Kim Peart


Utskriftsvennlig
versjon


Kommentarer til saken
Kommenter saken

Teknisk rapport om Viking av Jørn Olav Løset, joeolavl@online.no - 18.09.2007
   Jeg trodde admin fikk en mail fra meg om aksjonen for Viking den 7. sept, så her er det dessverre spilt litt tid. Men kom igjen folkens, det er ikke for seint å stemme inn Viking! På den amerikanske support-siden www.vikingship.us finner man mer info om aksjonen for Viking og en del bra bilder. Fra dansk-amerikanske Peter Orum har jeg fått noen (for meg) nye opplysninger om Viking. Orum er mannen som generøst har sponset plastoverdekningen av Viking i de siste årene, og er en kar som har fulgt godt med. Uten hans sponsing ville Viking ha vært i en langt dårligere forfatning. Han har sendt meg dokumentasjon på at Viking ble undersøkt grundig av Søren Vadstrup i 1999. Vadstrup gikk over hele skipet og laget en detaljert tilstandsbeskrivelse, inkludert et kostnadsoverslag for konservering. Restaurering til seilbar stand faller jo langt dyrere. Han anslår arbeidet på stedet til å utgjøre 90 arbeidsdager for to mann, altså 1440 timer. I tillegg kommer materialkjøp og produksjon av deler som må/bør erstattes, på mellom 0,5 og 1 mill danske (1999) kroner. Nå har kursen på US dollar falt mye siden 1999, så kostnadene i dag er kanskje omlag det samme eller litt høyere. Han anbefaler at arbeidet gjøres av amerikanske håndverkere, men helst under veiledning av skandinaver. All den tid Viking er norskbygd og kopi av et norsk vikingskip, så burde det være naturlig at norske båtbyggere var et førstevalg ved gjenoppbyggingen av Viking. Aktive båtbyggere med omfattende erfaring fra bl.a nettopp kopibygging av Gokstadskipet har vi jo her i Norge. Stem på Viking nå!